Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 3, 2010

tepuk dada, tanya iman...=)

apa yang akan anda lakukan di hujung tahun dan akan menjelmanya tahun baru tidak lama lagi??..oh, saya tidak menyatakan tahun baru masihi..untuk apa sambut tahun baru masihi jika kita ummat Islam mempunyai tahun baru tersendiri dan lebih mulia untuk disambut.

sangat jauh berbeza cara sambutan kedua-dua tahun baru ini. tetapi bagi kebanyakkan muda-mudi zaman ini, lebih tertarik untuk menyambut tahun masihi daripada tahun Islam. itu tidak dapat disangkal lagi. jika ditanya kepada anak-anak muda ini apa yang mereka buat untuk menyambut tahun baru Islam, mungkin persoalan ini yang akan mereka beri kepada kita...

>"bila tahun baru Islam?"
>"ada ke cara sambut tahun baru Islam?"
>"ada konsert ke?"

astaghfirullahal'adzim....na'uzubillahminzalik...mintak dijauhkan diri kita dan keturunan kita daripada golongan-golongan seperti ini.

kita jangan terlalu taksub dengan ni'mat dunia. memang tidak dinafikan, siapa yang mampu bertahan dengan godaan duniawi ni, sedangkan iman pun senipis kulit bawang..tetapi jika kita berpegang kepada ajaran Al-Quran dan sunnah Nabi, insyaAllah hidup kita dilindungi Allah dari kemungkaran.

baik lah, sekarang mari kita jangan menjadi terlalu serius sehingga muka menjadi ketat dan tudung tertarik-tarik ke tepi, cacat!..hehe..okay, bagaimana kita hendak memastikan kita tidak tergolong di dalam golongan yang melalaikan ya'ni mereka yang taksub dengan ni'mat dunia ini

>situasi pertama:
tahun baru 2011 tidak lama lagi, pasti ada beberapa kawan anda yang ingin mengajak anda menyaksikan konsert ambang tahun baru dan sebagainya, bagaimana reaksi anda?
a) tersengih-sengih sambil kata, "tengok lah nanti ye"
b) "tahun baru 1432 hari tu kau dah sambut"...tanya dia balik soalan ni..
c) "siapa artis buat persembahan?"
d) "maaflah tak berminat, hari tu dah pasang niat masa tahun baru Islam tak nak buat perkara melalaikan"

>situasi kedua:
orang yang anda sayangi (bf/gf), meminta anda menemaninya makan malam sempena tahun baru 2011, rekasi anda?
a)"nak!!nak!!, nak makan kat mana? baju apa I nak pakai ni?"..menggeletis!
b) tolak dengan baik, cakap pada dia "awak, tak baik lah kita sambut2 tahun baru ni, amalan orang barat je, kita kan orang Islam". sure esok dia datang meminang!
c) serba salah, nak pergi ke tak, nak pergi ke tak...kalau tak pergi dia minta putus,menipulah demi menjaga iman di dada..=)

>situasi ketiga:
member baik dah siap beli tiket untuk tonton konsert penyanyi barat yang akan datang malaysia untuk buat show new year, anda??
a) alamak, kalau tolak, sayang pulak, tiket beratus ni!
b) "wow!!, oh gosh!!!u're my BFF ever!" gila!
c) "o'o...sorry beb, new year I ada plan lain lah..next time okay, I promise..=)"
d) "kan best, kalau kau ikut aku pergi masjid, at least dapat tempah tiket masuk syurga, lagi best woo!!"..ada bran?

>situasi keempat:
member-member ajak gi clubbing, so?
a) "I dah taubat"
b) (@_@).."lets Gooo!!!!!"...go to hell!!
c) anda ikut, tapi sampai di tempat tersebut, drop kan dia sahaja and bagi alasan anda ada hal lain..=)

dan beberapa situasi lain lagi yang mampu membuatkan iman anda bergetar!..jadi, sebagai seorang muslim dan muslimah, sayangilah diri anda, kehidupan didunia, kenikmatan didunia hanya sementara..tanamkan dalam diri ajakan dari rakan-rakan anda itu semua sebagai dugaan dalam hidup anda, bagaimana untuk mengatasinya supaya anda tidak terjebak dan jauh meninggalkan agama Islam yang selama ini menjadi pegangan hidup anda...soalan di atas tidak perlu lah anda berikan jawapan pada saya, jawab dalam hati sahaja lah ye..=P

bersempena sambutan awal muharram 1432 yang akan jatuh pada 7dec2010 tidak lama lagi, marilah kita memulakan tahun baru dengan azam dan amalan yang terpuji..

tutuplah tahun 1431 kita dengan doa ini yang sebaik-baiknya dibaca selepas waktu asar sebelum maghrib.

insyaAllah semoga perjalanan hidup kita di tahun baru nanti mendapat berkat, hidayah dan keredhaan dari Allah S.W.T....Amin....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...