Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, February 13, 2011

home made chocolate_chocolate factory

HAAAAIIIII!!!!
bertemu kembali di dalam rancangan "mari memasak sampai kenyang!!!"
menu hari ini ye tuan puan adalah chocolate homemade.
korang tak perlu dah bersusah payah lagi untuk pergi kedai or super market or 7e tiap2 hari beli chocolate yang mahal2 itu ye..
sekarang, korang dah boleh buat chocolate sendiri dengan mudah dan murah!!perisa pon boleh buat macam2..untuk hari ini kita buat dua perisa ye..
1: chocolate almond
2: chocolate oreo

mari lihat bahan2 dan cara2 membuatnye..

ini antara bahan2 yang diperlukan. 1: chocolate Beryl's Gourmet tu murah je, RM13.90 only. terpulang pada korang nak guna chocolate apa, dark choc pon boleh. 2: oreo, dua tu baru RM 3.00. 3: badam, tak tau lah plak harga dia..murah je tu..RM2.00 kot..4: bekas pelbagai bentuk. tak sampai RM10.00 pon satu bekas tu..boleh pakai lama. jadi total, kire lah sendiri, tak sampai RM30 kan..kan..kan..
 mula2 kan, korang potong kecik2 choc tu dan masukkan ke dalam bekas kemudian rendam bekas ke dalam bekas lain yang berisi air mendidih. untuk proses pencairan..
 bila dah cair, boleh lah masukkan ke dalam bekas pelbagai bentuk tadi, tapi masukkan separuh bekas je dulu then bekukan semula. kiranya kaedah buat choc ni, adalah mencair dan membeku sahaja, tiada masak2 pon. senang kan..
 agak2 dah beku, biasanya dalam 10minit je, then keluarkan utk meletakkan badam dan lapisan yang seterusnya pula. lepas tu masukkan semula dalam freezer utk bekukan..
 sama juga untuk membuat perisa oreo ni. memula masukkan choc yang cair dalam bekas, separuh je dulu, bekukan, lepas dah 10minit keluarkan dari freezer, letak oreo di atasnya dan lapisan choc yang kedua kemudian bekukan semula. 
 TARAAA!!..siap!..

esok boleh bawak pergi tadika jaja bagi kawan2 dia sebab esok hari jadi dia..
SELAMAT HARI JADI JAJA!
HAPPY BEING 5th YEARS OLD!
ACHU SAYANG JAJA!!

sebok dia ratah choc tu..haha..
p/s: rambut dia ikat macam tu sebab dia dah gunting rambut dia sendiri, jadi rambut dia dh tak sama pjg.HAHAHA...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...