Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, February 23, 2012

Dah Bertunang Ke?

assalamualaikum..


last few days, aku ada post status kat facebook yang berbunyi seperti ini (eceh!skema..)


"pertunangan itu dirahsiakan, pernikahan itu dimaklumkan"

ini bukan aku sengaja nak tulis mcm ni, atau nak poyo2 ke apa.. ini sabda Nabi S.A.W “Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) perkahwinan.” (Hadis riwayat Ahmad dari Abbdullah bin Zubair)

tapi, sekarang ni siapa je yang taknak share pasal cerita2 best dia dengan semua orang kan. lebih2 yang perempuan. pasti akan ada satu album "my E-Day"..hehe..lepastu status terus bertukar "engaged with ....."

nak kata salah atau tak buat macam tu, tak tau lah. tapi kita diajar untuk mengikut sunnah dan ajaran Nabi S.A.W.

ada yang kata, bile post/cakap macam tu seolah-olah nak bagitau yang dia sebenarnya dah bertunang tapi di beritahu dalam cara tersirat. actually tak. aku post status macam tu just nak share s/thing yang baik. sebab lately ni banyak sgt tgk gambar2 org bertunang dalam fb sampai aku terconfuse dia ni bertunang ke kahwin? dah macam kahwin, lengkap semua ada! pelamin, baju liplap2, makeup berseri2, hantaran jgn cakap lah, berdereeeeettt....dah macam mampu nak buat kenduri kahwin dah, ha! siap dgn khemah, goodies bag apa semua bagai..

Nabi S.A.W menyuruh kita merahsiakan pertunangan ada sebab dan kebaikkan dia. kdg2 terfikir, siapa aku nak halang orang untuk bagitau yang dia bertunang? tapi, Nabi S.A.W pernah bersabda, 

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sampaikanlah pesanKu biarpun satu ayat…”

jadi, aku hanya berpesan-pesan. bukan niat untuk perli, menyindir atau ada maksud tersirat lain. ada juga yang kata, "kalau kita inform kawan2 pasal pertunangan kita, at least kawan2 akan mendoakan jodoh kita dirahmati Allah, mendoakan kebahagian kita dan yang baik2 aje". memang betul. tapi jgn sampai menghebahkan keseluruh dunia. cukup sekadar berkongsi cerita dengan kawan terapat sambil berbual2, dengan saudara-mara. kan?

pertunangan itu digalakkan di dalam Islam. maksud bertunang itu simple, mudah aje, keluarga lelaki atau pihak lelaki berjumpa keluarga perempuan menyatakan hasrat untuk mendirikan rumah tangga, jika baik keturunan lelaki tersebut, beragama, berkerja, terimalah ia. dalam bab jodoh ni, perempuan seharusnya cerewet dan meletakkan syarat2 yang lebih untuk memilih pasangan. bukan lelaki! sebab, mereka yang akan memilih ketua (imam) untuk membimbing mereka dalam hidup. mane lebih penting, memilih imam yang sempurna atau memilih makmum? nak mencari kesempurnaan itu memang susah, tapi cari lah yang saling melengkapi.

p/s: doa yang baik-baik ye..=)

6 comments:

cik enul said...

okay...terasa... :(

Anonymous said...

Babe..haha..ramai lh babe yg bertunang buat besar2an..ko special kes sbb ank pempuan sorg, xpe..hehehe..

fara-D said...

babe. i agree with u. in the end, terpulang la masing2 nak senyap atau bising ke kan. aku kesian tgk kawan2 aku yg mmg berniat nak senyap2 kan aja pasal majlis tunang dia. but then, sana sini nak sentap bila tau dari org lain she's engaged. apa salahnya kita sebagai kawan2 tak payah nak sentap sangat kalau kawan kita bertunang senyap2 pun kan? they have their own reasoning la kalau they choose to keep it low kan. huuu.

aku said...

ha..tu lah! bukan kite buat benda salahkan.. 1more thing, bile dah tau kawan kite bertunang, xkisah dari siapa pun, 1st thing 1st yg kene buat mesti lah kene doakan yg baik2..jgn terus nak mengumpat, fitnah apa semua..sebab doa2 yg kita sampaikan utk teman2 kita sedikit sebanyak kita pun akan dapat sama keberkatan dia..kan? doa yg baik, kebaikan tu akan terpalit pd kita, doa yg buruk, keburukan tu pon kita dapat juga..

fara-D said...

ye btul. daripada nak sentap "sampai hati kau noks tak btau mak kau nak tunang, mak sentap tau! nak sorok2 amenda mek, kau announce satu bimasakti kan bagus, berkoyan2 doa kau dapat"
(ala2 ayat kau yg ni: "kalau kita inform kawan2 pasal pertunangan kita, at least kawan2 akan mendoakan jodoh kita dirahmati Allah, mendoakan kebahagian kita dan yang baik2 aje". )

hello?
nak doakan kebaikan sahabat kau nak kena tunggu dia announce pertunangan dia ke? kalau dapat hint kawan kau nak bertunang tp dia tak announce pun dah boleh doa kan yg baik2 kann. hish. aku lak yg rasa semak otak! haha.

p/s: kenapa aku emo lelebih ni weh? faktor usia barangkali? oh noooooooooo!

aku said...

hei, hei, hei... org tua kalau sentap (emo) dia x marah2 tau..dia lari pegi rumah anak kedua, ketiga dan lain2..haha..belum tua lg babe.. cuma darah muda mmg cpt marah kan..dah darah manis nnti, baru nmpk comel2 je kan..hehe..
itu lah, bagi aku, aku more prefer kalau kita inform face to face, message to message, bbm to bbm or any other privacy space.. he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...